Thursday 23 January 2020

Jagalah Mata... Penting Sangat Untuk Fokus

Sesi persekolahan 2020 dah bermula, anak-anak dah start belajar. Ameer beberapa kali mengadu duduk belakang tak nampak tuisan cikgu di whiteboard depan. Ada saja kerja dia yang tak siap. Alasannya sebab tak nampak... Jika sekali dua mungkin cuma alasan biasa sebab Ameer memang banyak akalnya, tapi hampir setiap hari perkara sama. Ada aku ajukan pada cikgu kelas untuk Ameer duduk di depan tapi Ameer antara yang tertinggi dalam kelas maka tak sesuai, lagi pula tentulah tak adil pada anak-anak yang lebih rendah dari Ameer kan.

Ya, Ameer perlu pemeriksaan mata. Aku tegaskan pada diri sendiri walaupun aku tahu memang Ameer teringin nak pakai cermin mata, namun apabila aduannya hampir saban hari pasti ada yang tak kena. Tak boleh sambil lewa, jadi perlu buat pemeriksaan segera.

Aku bawa Ameer ke sebuah kedai cermin mata di PUJ 3, pemeriksaan biasa memberi jawapan memang ada silau... boleh buat cermin mata... Itu saja. Aku pun tak bertanya detail dan aku keluar dengan melayan fikiran untuk Ameer. Aku singgah di beberapa kedai lain membeli barang keperluan dan akhir sekali aku melalui Masdi Hazli Optometrist yang juga di PUJ 3. Singgahlah, tak salah untuk dapatkan pendapat kedua.

Masuk saja ke dalam kedai, suasana berbeza dengan kedai cermin mata yang aku pergi tadi. Kali ini aku disambut ramah seolah-olah macam dah kenal lama pula. Ada sofa untuk menunggu dan ada ruangan kecil untuk anak-anak bermain. Walaupun pelanggan ramai tapi aku tak perlu menunggu lama untuk dilayan.

 Pemeriksaan biasa untuk Ameer, dan jawapannya pun sama memang silau Ameer tinggi dan disarankan untuk bercermin mata. Lagi-lagi apabila Ameer sendiri selalu mengadu tentang penglihatannya yang tak jelas melihat ke depan waktu dalam kelas. Aku menerima saranan untuk pemeriksaan lebih rapi terhadap Ameer.

Di dalam bilik, pemeriksaan mata kepada Ameer dibuat lebih teliti. Optometris muda, Naufal namanya yang lakukan pemeriksaan. Ujian melihat abjad di dinding dibuat dan nyata memang dia bermasalah walaupun jaraknya tidaklah terlalu jauh. Huruf S bertukar jadi 8 sedang abjad C menjadi D. Memang serius gayanya. Itu pandangan dari mata kasarku sendiri.

Selesai ujian, Naufal memberikan penerangan. Bukan hanya silau yang tinggi hingga mengakibatkan penglihatan kabur untuk pandangan jauh tetapi ada yang lain lagi. Katanya bola mata Ameer tak selari ngan mata kanan, agak lambat dari segi fokus berbanding mata kanan. Otot atau saraf yang menyokong bola mata Ameer agak lemah yang akan menyebabkan Ameer cepat penat.

Katanya, ketika bola besi kecil dilalukan di depan mata Ameer, bola mata kirinya lambat bergerak berbanding dengan bola mata kanan.Tahap penilaian daripada 4, Ameer dapat 1. Kesannya, jika membaca atau menulis dalam tempoh tertentu, matanya akan cepat letih yang akan mengalihkan fokusnya, malah untuk mata kiri mengalihkan pandangan dari satu objek ke satu objek yang lain juga mengambil tempoh beberapa saat lebih lama berbanding mata kanannya.

Terus aku terdetik, inilah jawapan yang aku cari-cari selama ini. Sudah dua tahun sebenarnya aku mencari jawapan kepada persoalan kenapa keputusan peperiksaan Ameer terlalu teruk, bukan keputusan peperiksaan saja tapi pembelajaran, selalu sangat tak siap apa-apa kerja sekolah, malah untuk hal-hal mudah di rumah pun jadi remeh bagi Ameer. Memang tak pernah fokus apatah lagi terhadap pembelajaran. Sebelum aku pernah lakukan beberapa ujian menilai tahap kesihatannya, juga ditanyakan kepada pakar kanak-kanak yang juga kenalanku selain memantau rapi cara pembelajaran tetapi semuanya menemukan jawapan yang negatif. Rupanya kegagalan Ameer untuk fokus adalah dari faktor penglihatannya yang tidak selari, saraf yang lemah dan cepat letih.

Soalku, apa puncanya memandangkan dari segi usia Ameer masih muda dan dia sendiri tak pernah berdepan apa-apa masalah kesihatan, juga bukan yang ada genetik bercermin mata.

Jawabnya, ada macam-macam kemungkinan, mungkin bukan secara tiba-tiba tetapi dalam jangka masa yang panjang, barangkali pernah jatuh waktu kecil-kecil dahulu... walaupun tidak berdarah atau tak mengakibatkan bengkak tetapi ia boleh mengganggu saraf dan otot sekitar mata.

Aduhai... ada terasa sedikit ralat atas kegagalan dalam memahami kelemahan seorang anak. Mama tak nampak masalah Ameer dari segi penglihatan. Inilah rupanya punca... namun syukur, akhirnya ada jawapan atas persoalan yang selama ini dicari-cari.

Bagaimana cara mengatasinya?

Ameer perlukan kanta khas yang secara tidak langsung akan membantu fokus matanya dan juga ada terapi untuk mengurangkan tahap penilaiannya yang rendah. Namun begitu kanta khas itu sangatlah mahal... tak mampu untuk masa terdekat apatah lagi awal tahundengan pelbagai bayaran baru saja dilunaskan selain ada beberapa baki yang masih tertunggak. 

Pilihan kedua, Ameer menggunakan kanta biasa berdasarkan tahap penilaian bacaan yang dibuat tadi. Dalam tempoh tertentu, pemantauan dilakukan dengan melihat setakat mana kebolehupayaan Ameer sendiri. Harganya... dalam pakej ... tapi sebab kanta silau yang tinggi kena tambah sedikit, bincang-bincang minta kurang genaplah RM200.

Nak pilih bingkai... rasanya aku perlu bawa Amira yang lebih cerewet. Sudahnya kami tinggalkan dulu dan akan kembali pada sebelah petang.       

Menyusul pada waktu petang, lima beradik aku bawa semua. Kali ini aku dilayani oleh Faiz yang juga ramah dan mesra. Amani dan Ammar aku tinggalkan diruangan kecil untuk kanak-kanak bermain sementara aku melayani Amira menemani Ameer memilih bingkai.

Dah alang-alang berjumpa optometris sudahnya pemeriksaan mata dibuat kepada Amira, Nina dan aku sendiri. Untuk Amira penglihatannya cantik, tak ada masalah sementara Nina ada potensi untuk bercermin mata tapi katanya selagi dia tidak bermasalah, tidak ada apa-apa aduan bermakna dia masih normal. Bagi mata aku pula, juga tak ada apa-apa masalah namun memandangkan aku banyak mengadap skrin komputer, sarannya jaga jarak antara skrin dan mata. Jika rasa tulisan kecil, jangan dekatkan skrin komputer sebaliknya besarkan saiz bacaan di skrin, selain sentiasa alihkan pandangan mata dalam jangka masa tertentu dan jangan terlalu lama melihat skrin tanpa rehat. Harap maklum....

Untuk cermin mata Ameer, ambil tempoh untuk siap... memandangkan cuti Tahun Baru Cina dah nak dekat, takut pula tak sempat, jadi akan dimaklumkan kemudian... kalau tak lepas raya Cina la jawabnya. Tiga hari kemudian dapat what-apps cermin mata Ameer dah siap. Detail juga penerangan dari Faiz untuk penjagaan cermin mata kepada Ameer. Tak habis di situ, Masdi Hazli Optometris ada follow-up dengan kami, bertanyakan tentang keadaan Ameer dalam 'mata' baru.

Semoga yang baik-baik saja selepas ini dan Ameer akan dapat fokus dengan 'mata empat'.


No comments:

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers