Monday 14 October 2019

Hati Diduga... Diri Dikhianati

Sakit yang tak terluah,
hati terguris
Jiwa perih, merintih, terasa lumat hancur atas apa yang berlaku.
Rupanya begini rasanya apabila dikhianati
Betapa... tak terluah kata, tak terbendung airmata
duka melara atas kepercayaan yang didustai
sungguh... seakan tak percaya
berapa kali lagi... untuk yang kesekian kali
menambahkan bilangan yang terdahulu sudah tak terhitung
namun mengapa...
aku bermuhasabah...
mencari jawapan pada sebuah persoalan...
tergamaknya diriku dikhianati
atas dosa yang manakah aku diperlaku begini
atas salah apakah kepercayaanku dipermainkan
kurang apa kebaikanku selama ini...


Astagfirullahhalazim... hasbunallah wa nikmal wakil
cukuplah Allah bagiku tempat bergantung
berpulang aku padaMu Ya Ilahi
Allahu akhbar
tiada terjadi apa yang tersakiti tanpa izinMu Ya Allah
Ya, aku meratap
terasa pilu menyucuk kalbu
gagal terluah dalam sebuah kata
hanya padaMu Ya Rabb...

Diri ini dikhianati oleh insan lain
mengapa perlu aku kesali
sedangkan sewajarnya aku syukuri
kerana kelukaan ini mengembalikan aku padaMu
Diri dikhinati oleh insani sedangkan Engkau tidak pernah mengkhianatiku
Kepercayaan dipermainkan namun kepercayaanMu pada hamba sepertiku meluas nikmatnya
Aku akur, ujian ini perantara untuk aku kembali padaMu
untuk aku letakkan seluruh hatiku hanya pada Allah

Ya, janganlah bergantung pada manusia
pasti akan ada luka dan duka
pasti akan ada pengkhianatan dan kepalsuan
namun letakkanlah semuanya pada Ilahi
mohon keberkatan, keredhaan atas petunjuk dari-Nya

Allahuakhbar
ampunkan aku Ya Allah...
ampunkan aku yang terlalu mempercayainya sehinggakan tak terkawal oleh hati
Aku berserah padaMu
Aku sujud padaMu
Aku bermohon padaMu

Keampunan aku pohonkan dari Ilahi
lantas kenapa kemaafan enggan aku berikan
sedangkan Allah penguasa alam boleh memaafkan
apalah pula diri ini yang selalu alpa dan lalai
Inilah kita... insan diduga
Maafkanlah atas apa jua kesalahan yang ada
pada siapapun... maafkan saja
kerana dunia ini fana
entah kan esok... lusa malah barangkali sekejap ini saja kita di sini
Kosongkanlah hati untuk Allah semata-mata
DemiMu Ya Rabb...
Semoga aku terus istiqamah dijalanMu Ya Allah.

No comments:

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers