Wednesday 27 June 2012

Anganan Dunia Penulisanku

Suatu ketika dulu aku pernah memasang impian untuk berkarya dalam penulisan kreatif apatah lagi pengkhususan aku dalam Ijazah Sarjana Muda adalah Penulisan. Ketika itu menjadi kelaziman bagiku untuk menulis cerpen, puisi, skrip drama, rencana malah kritikan sastera juga pernah aku cuba. Namun hari ini aku terkesimpang jauh dari genre asal penulisanku. Biarpun masih juga menulis sebagaimana ia mencerna minda tetapi motif dan arah haluanku telah berbeza.

Apabila membaca kembali tulisan-tulisanku yang lalu aku sedar bahawa aku lebih gemar bermain dengan bahasa dan lebih terarah kepada karya berat daripada bentuk popular. Sebagaimana aku pernah menghasilkan sebuah novel bagi memenuhi kursus penulisan tersebut, dengan tajuknya 'Miopia Hati'. Ketika itu jika ada sesiapa yang bertanya maksudnya maka jawabku carilah di dalam kamus kerana aku bersandarkan seluruh perkataan kepada buku tebal Kamus Dewan....

Kebetulannya, soft copy beberapa bahan tulisan masih aku simpan selain beberapa keratan penulisanku yang pernah tersiar. 


antara bengkel penulisan yang pernah disertai




Antara puisi yang pernah tersiar

Skrip drama tersiar dalam dua siri pada tahun 2002


Majalah Massa adalah bacaan wajib untuk karya penulisanku berbentuk komentar


Cerpen yang tersiar dalam Berita Harian tahun 2000 membolehkan aku mendapat 'A' untuk penulisan

Rencana dalam Berita Harian tahun 2001

Kritikan filem 'Syukur 21' dalam Berita Minggu 2001


No comments:

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers