Monday 18 July 2016

Ke Hospital Untuk Rheumatic Fever Lagi

Rawatan susulan untuk Amira ke hospital berkaitan penyakitnya. Sejak dia disahkan mendapat rheumatic fever sekitar lebih 29 bulan yang lalu memang ada banyak perbezaan. Barangkali orang luar tidak perasan lantaran rutin harian yang masih tetap sama namun keutamaan kami terhadap kesihatan menjadi perhatian. Jika lebih dua tahun lalu Amira masih kanak-kanak, namun kini dia semakin besar malah melihat kepada tingkah, fizikal dan pemikirannya, Amira sudah memasuki usia remaja. Matang dan rasional. Namun untuk rawatan di hospital, dia masih lagi di bawah seliaan pediatrik lantaran usianya yang baru 11 tahun.

Walaupun lahiriahnya Amira nampak cergas sebagaimana insan lain yang sihat tetapi dia ada juga menghadapi gangguan kesihatan. Memang tak serius tapi tidak pula aku ambil mudah. Sesekali sakit di sendi kaki, di lutut, ada juga di bahagian tumit, lengan, bahu atau belakang. Memanglah bukan serentak namun ianya ada juga mengganggu hal-hal harian. Apa yang aku pasti, kesakitan Amira ini datang apabila dia kurang rehat, banyak bergerak atau letih. Jadi alternatif yang aku lakukan akan dipastikan Amira tidur awal agar rehatnya cukup, makannya juga aku ambil kira dan apa-apa yang dilakukan akan aku ambil tahu. 

Benar, bukan mudah. Berat mata memandang berat lagi bahu yang memikul. Setiap 28 hari dicucuk dengan cairan yang amat sakit. Aku rasai kesakitan yang Amira rasa apabila dia mengadu padaku. Aku gosok-gosok belakangnya, minta dia tabah dan sama-sama berdoa agar tidak kembali kesakitan yang pernah dilaluinya sebelum ini. 

Aku tahu Amira tabah, dia redha, dia kuat tetapi dia sangat-sangat perlukan sokongan dari keluarga. Doktor yang merawat Amira pun ada juga nyatakan rasa bimbang namun pemantauan akan tetap dilakukan agar kuman yang ada dalam tubuhnya tidak aktif semula. Bulan November nanti sekali lagi echo akan dilakukan bagi melihat organ dalaman Amira. Bertabahlah sayang... mama dan abah sentiasa ada.


 

2 comments:

juliamoyu said...

assalamualaikum, puan. sy julia. juga mempunyai anak perempuan (Qaseh) berusia 7 thn yang menghidap rheumatic. tp ank sy RHD yg mmg mengganggu jantung. kami baru tau ttg perkara ini n penyakit ini. sy byk cari articles tentang RHD tetapi x byk cases di Malaysia yg saya jumpa. cuma sy mmg tahu ramai kanak2 yg menghidap penyakit ni. mungkin cuma x byk yg menulis. sy baca satu persatu tulisan puan. terima kasih sbb bantu sy fhm tentang perkara ni secara x langsung. kalau blh sy tau, suntikan yg amira ambik mmg lebih mudah dari mkn pil? sbb kami dh cuba utk bagi Qaseh injection u. tp ia terlalu cepat crystalized. Qaseh pn dh meraung2 dlm bilik Dr, mugkin sbb sakit (qaseh jarang menangis utk suntikan). masalah lain pulak bila stok penicillin tablet tu selalu terputus. kalau blh puan share tentang pemilihan kaedah rawatan utk amira. akn sgt membantu kami utk handle qaseh. tq, puan. jazakallah khairan kathira.

Unknown said...

Salam Puan Julia.
Saya abah kepada Amira. Utk rawatan permulaan. Apabila Amira disahkan mendapat penyakit rheumatic. Amira terpaksa makan ubat tablet selama sebulan. Slps itu kita diberi pilihan sama ada makan ubat tablet setiap hari atau injection setiap bulan. Memandangkan susah utk dia menelan ubat maka kami.memilij suntikan setiap bulan. Suntikan diambil di klinik Putrajaya persint 9.Wp dia ada penyakit rheumatic. Dia boleh aktif seperti budak lain termasuk bersukan. Suntikan tersebut sbg imuniti atau antibodi dalam badan.Kalau tak diambil. Memberi risiko kpd jantung. Selain itu, saya juga membawa dia untuk berenang ketika peringkat awal. Salah satu faktor membantu pernafasan dia.

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers