Sunday 18 March 2018

Majlis Kesyukuran dan Cukur Jambul Amani

Alhamdulillah, tercapai juga hasrat untuk mengadakan majlis kesyukuran dan cukur jambul Amani. Inilah kali pertama kami mengadakan majlis cukur jambul di rumah sendiri biarpun sudah lima orang anak. Anak pertama hingga ketiga, waktu orang tua masih ada di Harmonis, anak keempatdi rumah abang Kamal dan kali ini biarlah di rumah sendiri terisi dengan kemeriahan dan kesatuan dalam keluarga, jiran tetangga dan rakan taulan.

Perancangan memang telah dibuat sejak awal dan sengaja majlis tersebut diadakan setelah aku habis berpantang dan benar-benar sihat agar mudah untuk aku bergerak ke sana ke sini. Untuk menu masakan kami memasak sendiri, aku dan kak Hamda ke pasar sehari lebih awal dan kemudiannya untuk membeli ayam, Mr Hubby dan abang Hakim yang pergi. Meah memasak bersama Ima. Tak banyak menu, ala kampung dengan kari ayam, ikan keli goreng, tauhu tempe, telur masin, sambal belacan dan ulam-ulaman. Ada juga spageti yang sudah menjadi trademark kami setiap kali mengakan majlis.


Majlis bermula tengahari, abang Kamal yang memimpin bacaan berzanji dan kemudian kami adik beradik bermarhaban bersama-sama. Amani diarak sekeliling ruang tamu oleh Mr Hubby dengan disusuli abang Hakim sambil diiringan salawat. Yang potong jambul Amani, abang Maili, abang Abyad dan abang Kamal. Alhamdulillah dalam kesederhanaan doa dipanjatkan dengan penuh kesyukuran. Semoga Amani menjadi anak yang sejahtera sebagaimana makna namanya. Menyejukkan rumahtangga kami dan merukunkan kami sekeluarga dengan barakah yang berterusan dari Allah SWT. 

Kemudiannya rumah kami dipenuhi tetamu, rakan taulan dan juga jiran tetangga. Dari laman depan hinggalah ke ceruk dapur dipenuhi mereka yang menceriakan majlis dan mengimarahkan kehadiran Amani dalam keluarga kami.  Syukur alhamdulillah majlis berlangsung dengan lancar dan dipermudahkan semua urusan.

Terima kasih pada sanak saudara, rakan-rakan dan jiran tetangga yang hadir. Sungguh, rasa terharu dan gembira dengan kehadiran semua memandangkan kediaman kami bukanlah dekat dengan sanak-saudara di sini, namun itu bukan halangan untuk kita saling berkumpul dan meraikan orang baru bersama-sama.

Lebih teruja apabila saudara dari Kedah juga turut bersama. Tentunya sedikit sebanyak dapat mengubat kerinduan teramat Mr Hubby ke kampung halamannya. Kehadiran kak Ida bersama Angah dan Ijan, muncul pula Iwan, abang Mie sekeluarga pun datang dan malamnya disusuli oleh Caq sekeluarga.

Semoga Allah SWT memberkati kita semua, melimpahkan rahmat dan hidayah untuk kita. Biarpun lelah terasa namun kami gembira dengan kelancaran majlis dan kehadiran tetamu semua. Terima kasih sekali lagi.









No comments:

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers