Wednesday 6 July 2016

Warna-warni Aidilfitri 2016

Aidilfitri 2016, amat berbeza dengan sebelum-sebelumnya. Pertama kali untuk kami berhari raya di rumah sendiri. Sejak mendirikan rumahtangga dan tinggal berasingan maka inilah kali pertama sejak lebih 13 tahun berlalu. Lantaran bapak tinggal bersamaku maka rumah kami menjadi lokasi utama berkumpulnya semua adik-beradik dan sanak-saudara yang lain. Kelainannya amat dirasai, berkemas di rumah sendiri, membuat kuih raya, memasak di malam raya dan pagi raya yang ceria. Abang Hakim sekeluarga berhari raya di sini, juga disertai dengan Hosri dan Lia yang berhari-raya dengan kak Hamda. Meriahnya rumah kami, dengan tema baju raya merah hati.


Di atas meja terhidang dua dom juadah. Menu nasi arab, ayam masak merah, kari ayam tua, sambal sotong dan paru goreng bercili. Di awal pagi, semuanya telah siap terhidang. Sembahyang hari raya dikerjakan di Surau Nurul Iman, kemudian kami makan bersama-sama, diikuti bersalam-salaman antara kami dan tak lupa sesi bergambar.


Bapak pada awalnya seakan tak bersemangat nak menyambut hari raya namun kemudian bertukar ceria apabila ramai yang bertandang ke rumah. Kami tak kemana-mana, hanya menziarahi pusara arwah mak di Taman Selasih, Gombak dan kemudian berkampung di rumah. Tetamu pertama ialah keluarga Pipah, kemudian abang Bullah, kak Piah, kak Yeye, kak Zuhra yang kesemuanya datang lengkap dengan anak menantu dan cucu. Macam-macam cerita ada, bersendi gurau dan tawa, tua dan muda semua gembira dengan raya bersama-sama.  


 

 

 










 

 
 






No comments:

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers