Monday 25 November 2013

Tonsil...Abang janji tak nakal lagi...

Ameer demam. Kali pertama demam teruk sejak bertahun-tahun... tak ingat kali terakhir Ameer demam. Bila ke klinik buat pemeriksaan rupanya ada tonsil yang membengkak. Kasihan dia...panas badannya, merah mukanya, matanya berair. Tapi masih ada celotehnya... Kali pertama Ameer diserang tonsil walhal sebelum ini hanya Amira yang selalu mendapat tonsil. Aku pujuk Ameer minum air masak banyak-banyak, makan aiskrim vanila, makan ubat dan makan nasi juga. Seleranya patah... tak macam selalu namun memujuknya tidak susah. Semakin lewat malam maka semakin tinggi pula panas Ameer. Cool fever seakan tak jalan... aku  pujuk dia untuk kerap minum air masak.

Tidurnya juga kerap terganggu. Namun sesuatu yang menyentuh hati, dikala aku memintanya tabah dan cekal berdepan dugaan Allah, tuturnya padaku, "abang janji lepas ni abang tak nakal lagi, abang tak kacau adik lagi." Barangkali kesakitan yang amat sangat menyebabkan dia berkata demikian. Semakin luluh rasanya hati apabila aku yang sedang menyapu dahinya dengan kain basah disentuh dengan kata-katanya..."terima kasih mama sebab jaga abang...." Semoga cepat sembuh aduhai anakku....

Satu persatu ditanyanya sedang malam sudah melewati tengah malam. Mana abah...kenapa tak balik lagi. Mungkin hatinya terasa risau. Kemudian dia bertanyakan Angah juga yang jauh di Kota London... sememangnya Ameer akrab dengan Angah malah ingin mengikut jejak Angah belajar di sana. Mr. Hubby lewat pulang ke rumah tapi kemudian segera mengambil tugas menjaga Ameer sedang aku pula sudah seakan mamai lantaran tidak tidur langsung... Terima kasih Mr Hubby bergilir menjaga Ameer maka dapatlah aku berehat seketika. Takut juga jika kurang tidur kerana pastinya tekanan darah rendahku akan bertandang... aku tak mahu melalui kesakitannya, pitam dan langsung tak bermaya sebagaimana yang pernah dialami.

Mr Hubby menjaga Ameer hingga ke subuh. Ameer minta air milo, minta air masak... maka dilayannya oleh Mr Hubby. Kemudian Mr Hubby mandikan Ameer dengan daun bunga melur. Katanya arwah mak dulu buat macam itu, daun bunga melur dapat sejukkan demam panas. Kebetulannya memang Mr Hubby yang tanam di laman rumah... ada juga gunanya. Dan kemudian...demam Ameer tak berpanjangan.... Celotehnya berterusan, katanya bila dia sakit kakak tak marah-marah dia, kakak sayang dia, kakak selimutkan dia, kakak jaga dia dan macam-macam lagi.

No comments:

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers