Monday 8 July 2013

Musim Buah di Kampung

Balik kampung. Anak-anak amat teruja apatah lagi Mr. Hubby. Sememangnya siapa yang tidak akan rasa seronok apabila kembali ke kampung halaman bertemu dengan ayahanda dan sanak-saudara. Aku memahami hasrat Mr. Hubby yang secara tidak langsung aku juga gembira sebagaimana istilah 'balik kampung'. Sebelum Ramadan bermula maka ada baiknya berkunjung bertemu dengan orang tua dan sanak saudara selain bersama-sama meluangkan masa yang ada, memohon restu saudara untuk kesejahteraan bersama.

Kesibukan dalam kerjaya dan perniagaan antara aku dan Mr. Hubby tidak menggagalkan rancangan kami untuk kembali ke Kampung Mempelam, Mergong. Biarpun desa ini telah melalui arus moden namun istilah kampung masih berbaki. Anak-anak masih dapat bermain berlarian di laman rumah tanpa awasan dari kami sebagaimana yang tidak mungkin berlaku di Kuala Lumpur. Masih ada ayam itik untuk tatapan mata selain menghijaunya bendang dilaman turut ada walaupun tiada saujana pandangan mata.

Kebetulan, musim buah. Memang pak tak berdusun tapi adik beradik Mr. Hubby ramai yang boleh ditumpangi buah-buahannya. Sesampai di rumah bang Ad, sebakul durian dan rambutan terus dihidang. Kemudian bertandang pula ke Kuala Nerang, rumah Mat. Pepohon buah-buahan mengelilingi rumahnya. Dari manggis, langsat dan rambutan... petik saja dengan tangan tanpa perlu memanjatnya. Kemudian kami ke dusun pula, mengutip durian bersama anak-anak. Amira dan Ameer amat gembira. Inilah pengalaman pertama bagi mereka ke dusun buah-buahan. Meriah dan seronok tergambar pada Amira dan Ameer mengutip buah kayu di dusun.





 


 
 








No comments:

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers