Monday 1 July 2013

Amarah...

Rasa di hati...payah diluah dengan kata-kata. Jika kita bergantung pada keputusan insan lain, ada aturan yang perlu diturut dan ada kesakitan yang tertutup. Diluah pun hanya tanpa kata, perbuatan tanpa ikhlas, melangkah dalam paksa dan hati gundah jadinya.  

Apa yang mampu dilakukan andainya laluan tiada lagi terlihat. Enggan dalam paksa meluah rasa tanpa kata. Dalam sendu cuba mencermin diri sendiri, muhasabah keadaan diri. Melihat dalam kekurangan tanpa alpa pada keamanan. Rasa angkuh diketepikan. Ego tiada lagi, istigfar atas kelalaian. Allahuakhbar. Indahnya kurnia-Mu Ya Allah. Amarah terlahir lantaran lupa pada nikmat-Mu. Selama ini telah terlalu banyak kurnia-Mu namun seringkali kesempurnaan dimahukan biarpun lumrah manusia tiada yang abadi. 


Sungguh, aku insaf atas apa yang berlaku. Inilah yang terbaik bagiku. Dalam aku merencana aku terlupa pada perancangan Allah yang telah menyebabkan aku berdosa. Terlimpah rasa kesal, mohon pada-Mu semoga terhindar segala keangkuhan dan diri ini terus berada di jalan-Mu Ya Ilahi.

No comments:

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers