Wednesday 16 March 2011

Kerja Sambil Lewa???

Apabila apa yang kita lakukan diperlekeh dan dipersendakan adalah sesuatu yang tidak boleh diterima akal. Fikiran waras manakah yang boleh menerima kritikan menghentam tanpa sebarang diplomasi sedangkan telah sejak awal lagi persoalan ditanya, perbincangan diminta dan kata-kata teguran diharapkan, tapi jawapannya tiada ibarat sempurna segala laku dan tingkah….
Namun demikian, apabila keadaan sudah terlalu suntuk pelbagai kata-kata dikeluarkan sehingga tergamak mempertikaikan berkaitan tahap pengetahuan dan pembelajaran selain tuduhan kerja dilakukan dengan ala kadar saja.
Aduhaiii… terasa panas telinga, sebak dada dan bertakung airmata sedang diri terkorban dalam kerjaya, anak-anak ditinggalkan pada pengasuh, menuntut pemahaman dari suami lantas diri terasa begitu lunyai dek lelah yang terlalu perit tanggungannya. Kenapa persoalan sedemikian diluahkan sedangkan rasanya ada pihak yang lebih wajar untuk menerima kata-kata sedemikian. Ketidakpuasan hati menjalar. Kenapa ketegasan ini tidak dihamburkan pada yang sememangnya bermasalah?
Sungguh, aku tidak menuntut kata-kata pujian biarpun dengan sebaris ucapan terima kasih pun, jauh sekali penghargaan berbentuk hadiah atau taburan pemberian pelbagai rupa.
Aku laksanakan tanggungjawab dan amanah seikhlas mungkin biarpun adakalanya tercuri juga masa-masa santai bersama keluarga pada hujung minggu. Itu semua tidak aku endahkan tetapi bagaimana mungkin penilaian sedemikian kejam dilontarkan pada aku apatah lagi oleh insan yang aku kagumi selama ini. Konon sambil lewa…. Adakah percuma kerahan tenaga jika tiada rasa benar pada apa yang terluah. Maaf, itu bukan penyudahnya… lupakan saja…

No comments:

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers